tisdag, januari 15, 2008

Slutflummat

Jag tycker att Jan Björklunds (fp) förlag om skriftliga omdömen från årskurs ett verkar vara bra, inte en dag försent. Janne säger till Expressen att: "Sverige måste lämna flumskolan bakom sig genom ett ökat fokus på kunskapsresultat". Låter rätt vettigt.
Frågan är bara om de stygga pojkarna och flickornas föräldrar kommer bry sig tillräckligt mycket för att det ska göra skillnad. Kommer de börja bry sig mer nu när barnen får med sig en lapp hem från fröken. De värsta föräldrarna med diverse problem, kommer de äntligen ta tag i sina barn och se till att de blir toppstudenter. Knappast! Däremot, de föräldrar som tror sig ha koll på sina barn kanske kan förändra barnens beteende.
Jag vet nu i efterhand att mina föräldrar borde haft bättre koll på min skolgång, det var för lätt för mig att komma undan med undanflykter, förklaringar och vita lögner. Jag vill definitvt ha koll på mina barn och hur det går för dem. I alla lägen! Det är min skyldighet (och även rättighet!) som förälder!

Inga kommentarer: