tisdag, oktober 02, 2007

Blomsterbekymmer

I somras beökte jag ju den stora blomträdgården för att införskaffa mig några fina gröna saker att ha på balkongen. Och hem kom jag ju med inte mindre än två buxus sempervirens som jag strategiskt placerade i vardera hörnet. Nu när det gått ett tag har det visat sig att den ena mår mycket sämre än den andra. Först tog jag in den och vattnade den en gång i veckan för att se skillnaden mot den första som stod kvar därute och endast fick i sig regnvatten. Det gick ju sådär. Idag, efter att jag jag försökt vårda den andra, googlade jag växten för att lyckas i framtiden. Hittills har jag inte hittat några bra tips men däremot hittade jag varningar om att växten innehåller ett giftämne och att det är väldigt viktigt att tvätta händerna efter man skött den. Ooops! Nu blir jag nervös, nagelbitare som jag är, vad har jag gjort med händerna den senaste tiden? Det är kanske inte bara blommorna som snart är lite hängiga...
Dessutom lyckades jag övervattna den stackars kraken och nu vet jag inte riktigt hur jag får ut vattnet, krukan är lite annorlunda, utan att få med all jord.

Blomsterbekymmer nummer två; jag har två blommor i mitt vardagsrumsfönster som jag inte har en aning om vad de heter så jag kan inte googla efter råd. De är sådana som man ser på när de behöver vatten då de hänger lätt. Så nu när jag har räddat den ena för femtioelfte gången är dock bladen skitskumma. De står upp åt alla håll och kanter som sig bör men till färgen är de bruna och allmänt vissna. Frågan är hur den egentligen mår. Om det finns chans till överlevnad, hur gör jag då för att få tillbaka den fina gröna färgen?

En glädjande nyhet, pelagonen som i vanliga fall är placerad på balkongbordet, ja den är faktiskt fullt levande och frodas och mår så bra så! Fint rosa såklart. Sedan ska jag bara piffa till blommorna i köket. Dessa har jag lyckats rädda från undergång tidigare så dessa är inte slut än! Eventuellt finns det tendenser långt inne i mig av gröna fingrar. Mycket långt inne men ändå.

Inga kommentarer: