torsdag, augusti 30, 2007

Oskyldig tills dömd?

Åklagaren släppte ju som bekant "stureplansprofilerna". Min första reaktion och tanke var; vad i helvete, sy in dem för all framtid. Men sen tog jag mig en funderare, som egentligen inte är orginell eller ny i någon form, men ändå. Det är ju trots allt media som vinklat historien så att majoriteten av oss som läst om fallet redan dömt killarna. Är det så att våldtäkt har begåtts, för andra gången dessutom, ser jag inget annat straff än att skära kuken av dem. Men tänk om den här nya tjejen försöker rida på någon form av uppmärksamhets-våg, tycker att det är lite coolt att vara med just dem och är en sjuhelsike skådespelare och spelar rollen som offer oerhört bra hos polisen? Tänk om ingen av tjejerna i dessa två fall rörande dessa killar talar sanning, en sådan sak kommer ju aldrig komma fram, men killarns rykte har för all framtid svärtats ner. Samma sak med oskyldigt dömda mördare till exempel. Givetvis, är det så att tjejerna är verkliga offer är ju detta något som alltid kommer finnas med dem. Hur tragiskt som helst att jag blir arg.
Eftersom jag inte har medverkat på något sätt vid båda tillfällena går jag endast på den informationen som media gett.

Jag vill poängtera att ett nej alltid är ett nej. Om jag säger att jag tycker att ett hemdraget ragg aldrig kan förvänta sig sex, är jag naiv då? Man måste väl kunna ha ett hett intensivt hångel och kunna säga nej till efterföljande steg, vilket gäller båda parterna? Är det helt enkelt så att ena parten kommit på andra tankar måste den andra acceptera det! Jag menar, står man i en bankomatkö och personen innan tar de sista sedlarna, ska man springa efter och slå den personen eller misshandla personen som tryckt en annons som inte stämmer i verkligenheten? Jag pratar alltså om förväntningar.

Givetvis hoppas jag att den skyldige döms till hårda straff (vilket tyvärr inte sker i Sveas rike) när något går att bevisa. Det behöver inte vara sånt som bevis på själva penetrationen eller liknande, övergrepp som övergrepp. Jag är säker på att det definitiv hänt, därför blir jag lack på dessa taffliga lagar vi har. Men trängselskatten har de minsann koll på!!
Men detta snurriga inlägg vill jag bara ta upp mina funderingar kring medias roll och förväntningar. Hängde du med?

Inga kommentarer: