söndag, juli 08, 2007

Persbrant som Blomkvist och Wärmländer som Salander?






I dagens Aftonbladet kan man läsa om filmatiseringen av min favorit-triologi Mellenium av Stieg Larsson. Hur kul som helst att det blir film, längtar, och frågan är nu vilka som ska spela huvudrollerna. I artikeln kan man läsa om totalt tolv kandidater och mina personliga favoriter är nog Rakel Wärmländer och Per Morberg.
Jag har alltid föreställt mig Mikael Blomkvist som mörk med liten ölmage därför tror jag Per skulle klagar rollen galant. Persbrant är ett annat alternativ men är inte han för mycket skurk och Beck? Klart det hade varit roligt att se honom i en annan typ av karaktär men karln är nog ändå lite för burdus och Blomkvist är lite mer ödmjuk. Persbrant hade defintivt fått en utmaning.
Som bruden Lisbeth Salander kan jag tänka mig Rakel eller Tuva Novotny. Båda har spelat lite negativa karaktärer innan så varför inte. De hade passat in i bilden som jag har i mitt huvud även om jag alltid tänkte på en gammal kompis som figuren när jag läste böckerna.
Om någon undrar!

Inga kommentarer: