lördag, januari 27, 2007

Lönelördag i januari

Har de senaste åren – I blame it on Liseberg!! – inte varit min favoritdag att gå ut och shoppa tack vare den massiva mängd människor som alla ska trängas just där jag är. Detta till trots gav jag mig ut i de centrala delarna av Stockholm. Som om det inte vore skönt att slippa stan för en gång skull, nej jag satte mig ännu en gång denna vecka på Regionaltåget mot huvudstaden.
Nu var ju inte syftet att trängas i klädaffärer utan att träffa denna underbara, charmiga, roliga och en aning småjobbiga kille. Han är annars känd som min bror.

Det blev inget museum-besök utan det blev den vanliga NK-Stureplan-rundan som så många gånger förut, med vissa avstickare. Igår sa jag till honom när vi planerade denna dag att jag absolut inte ville gå denna runda men det hela slutade med att det ändå var jag som navigerade promenaden.
Dagens mest annorlunda var t-bane-turen Östermalmstorg-Fridhemsplan tur och retur då en viss klasskompis gett ytterst tveksam beskrivning till en viss affär som vi inte hittade. Nej, istället åkte vi tillbaka till Stureplan och vandrade upp en lång, blåsig gata som en annan klasskompis angett. Även den adressen vi fått var en aning fel så vi gick för långt i onödan. Jag anar en komplott mot mig!

När väl vi återfått någon av normal temperatur i kroppen i diverse affärer och matställen vilade vi en stund i Kulturhuset. Jag vet inte om det var speciellt spännande, men nu har jag varit där iaf.

Annars liknade denna dag en av alla dagar då Nives och jag är ute på olika shoppingturer under semestertider. Det vill säga; några affärer-fika-några affärer-mat-några affärer-toabesök osv.
Så här i efterhand är jag ytterst nöjd över mig själv att jag inte spenderade ett enda öre under dagen. Jag köpte alltså ingenting trots att jag behöver nya skjortor, böcker och vinterskor.

Däremot har jag nu fått ganska mycket vatten på min kvarn angående nästa inköp. Jag vet att jag är några år efter och jag har behövt hela dagen att tänka över detta, men imorn blir det med största sannolikhet en Ipod. Anledningen till att jag är sen är mina tidigare okunskaper om apparaten och att jag varit nöjd med min vanliga mp3-spelare. Varför jag inte köpte den idag var för att jag var tvungen att överväga för- och nackdelarna.
*Priset – egentligen inte allt för farligt dyrt, men jag har ju redan en fungerade musikspelare. Nog för att jag fått många tusen av CSN på väldigt kort tid och fördelen med att bo hos päronen är ju att inte allt för mycket pengar behöver spenderas. Men det kommer ju några månader längre fram då jag inte kommer få en enda löneutbetalning.
*Batteritiden – tydligen ska den ligga på 14 timmar. Det låter inte speciellt mycket tycker jag. I dagsläget vet jag inte hur länge min gamla räcker men när jag tänker efter så är det nog knappast lika länge. Tror inte att jag behöver ladda den varje natt men jag gör det för säkerhetsskull.
*Minnet – den jag är sugen på är den minsta Nano’n. Dock vill jag ju helst ha den rosa men den är femhundra kronor dyrare och med 4 gb. Så mycket behöver jag inte!! Men behöver jag överhuvudtaget 2 gb?? Hur många gb den jag har idag har jag absolut ingen aning om. Vi säger såhär, min nuvarande tar ungefär 120 små låtar medans Ipod 2 gb tar 500. Återigen, behöver jag så många?? Idag hoppar jag nästan alltid över de låtarna jag inte vill lyssna på trots att jag själv lagt in dem. Hur blir det då med 500 st? Kommer jag då inte bara ha en massa skitmusik som jag hoppar över? Jag är ju speciallist på att lyssna sönder de jag tycker är bäst, de allra nyaste låtarna och gamla godingar jag hittat i min playlist. Betyder detta att jag kommer få krupp då jag måste gå igenom hela listan för att hitta just den jag helst vill höra? Men jag har för mig att man kan ha olika listor.


Fördelarna är ju att den är snyggare men även det där med minnet vilket betyder att man kan få in olika album.
Jag antar att jag får sova på det inatt.
Sen får jag lista ut vilken affär som har det bästa priset här i stan!

Inga kommentarer: