lördag, december 09, 2006

Mörk lördag

När man vet om att man har sovmorgon är ju planen av sova så länge som möjligt och vakna utvilad. Känna att man har sovit länge och vill upp och ta dagen och dess möjligheter med storm.
Det är vad man vill. Det är inte alltid att det slår in.
Istället kryper man ur den varma sängen, vimsar omkring i lägenheten. Spanar in vimmelbilderna från igår i Sthlm/Gbg/Etuna, svarar på mail och bara är allmänt nyvaken.

Har man tur sätter man ändå igång med aktiviteter (börjar bli lite småtrött på det ordet nu!!) som får en att vakna. I mitt fall handlade det idag om att åka ut till kyrkogården för att tända ljus på mormors grav då det är på dagen ett år sen hon begravdes.
Efteråt åkte jag hem och tänkte sätta igång men all överföring från den gamla datorn till den nya. Kom inte så långt, mamma hade nämligen bokat in släktkalas för att fira min 24års dag. Det var inte att argumentera emot då det var minst fem år sen sist. Det blev som vanligt. Trevligt men segt. Smörgåstårtan var god. Då vet jag vad jag ska äta till frulle imorn.

Hur tillbringar man en lördagskväll då. Ja de flesta skulle säga på krogen eller i goda vänners lag. Jag tänker vara så radikal och vara hemma och göra ingenting med föräldrarna istället. För att det är det jag vill. Chokladhjärtat och flanet är ju inte här så då är detta vad jag tänker ta mig för. Absolut ingenting med päronen.
Det vankas oxfilé så efter måltiden är jag kanske så trött att jag återigen attakerar sängen eller så börjar jag städa vad min pappa kallar om mitt rum; "Jerusalems förstörelse". Jag antar att det ligger något i det.
Tror att jag ska gå ut med Ibzen, det kan bli skönt med mera luft än från alla värmeljus här i lägenheten som brinner för att skapa mysig stämning.

Mina ögon börjar ge upp att hålla sig uppe, undrar om det beror på att jag är trött eller uttråkad.
Att man kan vara så rastlös här när det faktiskt finns saker att göra. Hur hade jag hanterat denna situation hemma?

Inga kommentarer: