söndag, november 07, 2010

Göteborgsbesök

Pepparkakan och Nadde är i stan över helgen och bor hos Tussen ute i Saltis. Igår mötte jag upp dem i Gamla stan då jag och Nadde tog en guidad tur på Slottet. Jisses - vilket manifikt, imponerade byggnad det är!! Föremålen var bara en biprodukt, det var väggarna och historien jag ville åt. Där stod vi, en stor svettig grupp mitt i vad som skapat historia. Jag höll på börja fälla tårar vid flera tillfällen, allt var så påtagligt och mäktigt. Så synd att vara omringad av äckligt mycket turister under kort tid i begränsat antal rum. Hade allra, allra helst fått privat guidning och sett flera rum och höra mer historia, helst om hela byggnaden.

Idag blev det mer en tur på stan, fast tyngdpunkten låg på en långfika intagen på Vete-katten. Denna klassiker. Har visserligen inte varit där på många, många år, men så fort vi kom in genom dörren blev det flashbacks från mina besök med mormor - drottningen av konditorier.

Tog båten till Slussen igår, vilken strålande idé...

...då man får se Stockholm från sin bästa sida.

Gamla stan, alltid lika intressant med sina gamla, historiska hus.


Denna helg får man naturligtvis äta Gustav Adolfs-bakelser!

Varm choklad när det är kallt känns alltid klockrent!

Han visste nog inte vad han ställde till med, den där Gurra!

På kondis blir det lätt saft- och bullkalas!

Inga kommentarer: