tisdag, oktober 19, 2010

Telefonen ringde, det var 1998 som var tillbaka

Ungefär två gånger i veckan får jag en lokaltidning i brevlådan. En sån där lokaltidning ni vet som skriver om områdets intressen. Lite gratisnöje tänkte jag första gången den låg på hallmattan och satte mig ner för att slöläsa. Jag fick mig en smärre förskräckelse. Var det här på riktigt? Var det här en ny tidning, alltså en dagsaktuell? Två insändare gjorde att mitt förtroende sjönk på direkten. Hade redaktionen skrivit det här själva? Finns det sånna här människor kvar?

Insändare 1: Håll Stureplan rent från Slöddret:
Ur insändaren:
"Allt började som en lördagskväll ska börja. Jag var nyduschad, hade precis vaxat backslicken och bar min marinblåa Ralph Lauren-piké. Allt var på topp och jag sippade ett glad Moët..."
"När jag gått Bibloteksgatan fram och precis kommit in, vad är det första jag ser? Jo, en sån där vidrig wannabe" "Wannabestekare är det äckligaste jag vet." "När de kommer här med sina fejk-märkeskläder från Thailand så undrar man ju varför de kostar på sig en sådan resa istället för att köpa "the real deal"? När de sedan beställer snittar i ställer för skaldjursplatå börjar man ju må illa på rikgit. Snittar så so last year, medan skaldjursplatå är riktigt fräscht...."

SAY WHAT?

Insändare 2: Förbjud smink på offentliga platser!:
Ur insändaren:
"På senaste tiden har jag sett fler och fler kvinnor klädda i smink här i Sverige. Som om det skulle vara helt naturligt. Gå runt som en clown med heltäckt ansikte och skrämma vettet ur folk bara sådär? Ser jag verkligen rätt? Man har ju hört talas om dessa sminkbärare tidigare men aldrig trodde jag att de skulle spridas ända hit." "Vi måste tänka på barnen också. Hur rädda blir inte de när de ser dess odjur? Ska en sminkbärare t ex få jobba på dagis?" Saker har verkligen förändrats sedan jag var ung och jag talar nog för de flesta är jag säger vi ska förbjuda bärandet av smink. Det är främmande, skrämmande och störande." "Förbjud kvinnor att bära smink! / Anna Karlsson"

Eh, WHAT??

Det här kan inte vara annat än ett, faktiskt rätt tråkigt, skämt! Människor kan la inte mena det här på allvar? Att jag själv tar upp det, tja, det kan jag, humoristiskt, bjuda på!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju såklart ett inlägg i burkadebatten. Hur kan man inte koppla det?

Stella sa...

Hahaha, det är en såkallad satir! Sök upp definitionen på ne.se om du inte vet vad det innebär.