onsdag, februari 25, 2009

Sätt dit den jäveln!!

Utan att veta, och bry mig om, om det är just denne man på bilden som är den riktiga gärningsmannen lägger jag ändå ut den, trots avsaknad av bevis. Bilden kommer från polisen som ber allmänheten om tips. Vad var det jag skrev imorse, det kändes så uppenbart att det handlade om mordbrand!
Hela dagen har jag varit så ledsen över nattens händelse, såpass att jag inte ens kunde prata om det när B tog upp ämnen på lunchen. Slängde mig över alla artiklar och bilder jag kunde hitta på internet när jag kom hem och det är med ett mycket tungt hjärta och tårade ögon jag ser förstörelsen. Att en plats kan framkalla så mycket starka känslor var jag inte medveten om innan. Jag borde kanske vara glad att det inte är mitt eget hem vi pratar om och att alla gäster på hotellet klarade sig men själviskt nog kan jag inte komma ifrån alla minnen och allt vad Statt har betytt för mig.
Kanske, kanske så är mannen på bilden inte den som orsakade branden men den som än gjorde det hoppas jag får ett långt straff! Jag hoppas bara det inte är någon jag känner.

Fick ett fint mail av mamma under dagen som beskriver mycket:

"Hej sötis, far o jag gick en promenad till statt nyss, det var hemskt, det kom en liten tår på oss båda. Det ser så fruktansvärt ut så du kan inte ana. Hela gamla delen är totalt utbränd och inne på Grappa var det rökdykare när vi gick förbi. Det ryker fortfarande väldigt mycket o de är rädda att taken ska rasa in. Hela kvarteret är avspärrat. Det har medfört att all trafik är omdirigerad förbi hemma hos oss, så det är mycket bussar o trafik nu. När jag åkte hem från jobbet stog jag i kö från rondellen över E20 o in mot stan, så idag får man inte ha bråttom.
Det var annars riktigt trevligt med promenad, vi köpte lite bullar o gick till S o R och fikade, trevligt. M hade ringt o berättat att S (min kusin, undertecknads anmärkning) blev inkallad halv sex i morse. Hon har befattningen under Irja (chefen för statt) nu så hon o Irja höll presskonferans på Home hotell.
Jag tycker på sätt o vis att det är skönt att du inte behöver se hemskheten här hemma. Vi har ju många många minnen därifrån pappa o jag, ex när du föddes att det ropades ut i internradion att "Helena o Gunnar har fått en dotter". Första o enda gången pappa träffade morfar var ju oxå på statt. När Eskilstuna fyllde 300 år var morfar på middag där med gamle kungen, det har vi ju på film, (historia) tror det är många e-tuna bor som kan berätta sin historia från statt. Morfar o mormor var ju där väldigt ofta och hantverksföreningen hade sina luciafester där, så alla syskonen Törnlund har varit tärnor o stjärngosse där.
Ja du gumman det var lite historia, många minnen o tankar far igenom huvudet en sån här stund."

Inga kommentarer: