tisdag, oktober 14, 2008

Min lillebror - the big star


Det går bra nu, eller vad säger du brorsan?

Här rippar jag hela artikeln då den inte gick att länka, live and direct från ekurirens nätupplaga. Så nu har jag sagt det, varsågoda!

"Mikael - Eskilstunakillen som spelar fotboll i Kalifornien

Mikael Einarsson från Eskilstuna pluggar på fotbollscollege i Los Altos, 30 minuter från San Fransisco i USA. Här berättar han om livet och tillvaron.

- Jag trivs hur bra som helst, säger han.

Mikael Einarsson tog en lite annorlunda väg inom fotbollen. Han valde att flytta till USA för att gå på ett fotbollscollege.

I högstadiet gick han i Skiftinge i fotbollsklass. Efter det flyttade han till fotbollsgymnasiet i Degerfors med inriktning på ledarutbildningen. Där spelade han även med Strömtorp och Åtorp. När han hade tagit studenten flyttade han till Eslöv för att fortsätta med ledarutbildningen och spelade då med Landskronas samarbetspartner Amundstorp.

I våras fick han kontakt med fotbollslaget i FootHill College. Han blev antagen och fick ett stipendium för en fyraårig utbildning inom radio och television.
Mikael tränar med laget drygt två timmar varje dag och det blir också två matcher i veckan. På frågan om det kan bli lite tjatigt svarar han:

- Jag tror att om det hade blivit tjatigt med fotbollen så hade detta inte varit ett alternativ.

Mikael är väldigt nöjd med tillvaron och ångrar verkligen inte flytten:
- Absolut inte! Ingen ånger här inte! Men jag ångrar att jag inte åkte direkt efter gymnasiet.

Medan höstkylan och regnet har dragit in i Eskilstuna är det desto bättre väder i Los Altos.

- Ända sen jag kom hit har det bara varit soligt. Mellan 20 och 25 grader varje dag, säger Mikael som är 21 år.

Berätta lite om stället där du bor?
- Hela området i stort är ett av de rikaste i världen. Stället där vi bor heter Mountain View och är grannstad med Los Altos kan man säga. Sen ligger vi vid universtitetstaden Stanford, som hade med tre-fyra simmare till OS, och Sverige spelade här i fotbolls-VM 1994.

Erik Jonsson
(prao) "


Dock har jag en fråga lillebror, hur tänkte du med detta:


"Mikael är väldigt nöjd med tillvaron och ångrar verkligen inte flytten:
- Absolut inte! Ingen ånger här inte! Men jag ångrar att jag inte åkte direkt efter gymnasiet."

Först ingen ånger och sen ånger. Är det felsägning från din sida eller felskrivet av journalisten?

1 kommentar:

Anonym sa...

Coolt när börjar han i landslaget då, kan inte dröja så länge:) hmm ja har masas tid för ja ligger hemma sjuk, då hittar man massa stuff. kram