onsdag, november 15, 2006

Ytligt - men ack så lyxigt

Gick ner till kiosken för att stilla sötsugen. Har längtat efter mina kära fladdermöss-godisar ett bra tag nu, och eftersom det är lillördag tänkte jag slå till. Av en händelse sprang jag på tidningen som lockade med 94 heta adresser i New York, Elle Lyx. Så jag var ju tvungen. Ojoj vilken trevlig stund jag fick. Intressant läsning, inspiration och jag kom på mig själv dagdrömma mig bort. Väster ut till just New York. Så många minnen, så mycket att göra, så mycket shopping och denna härliga stämning. Helt obeskrivligt.

I tidningen hittade jag några saker jag helt enkelt måste kommentera:

Min märkesmani växte och gjorde sig återigen påmind. Sugen i vill ha-tarmen drog. Nästan så jag kände vinden i håret. Ändock tycker jag att bärselen från Gucci är lite väl over the top. Hela loggo-grejen känns lite väl uttjatat. Ok, jag vet att jag har några sånna exemplar som jag syns ute på stan med, men de e ju å andra sidan de enda designer-väskorna jag har.

Väskor och åter väskor. Om man inte har diamanter, pärlor och Manolo Blahnik till hands är ju väskor en flickas bästa vän. Väldigt intressant reportage om ”En vän på armen”. Trots att det är väskan som ligger min närmast av detaljerna är jag inte jättekunnig om dem. Kul att se alla olika kända modeller på ett och samma ställe. Hade tomten, eller någon snäll karl?, kommit med en Birkin eller Chanels klassiska kviltade väska hade jag inte gråtit. Hade tåren mot förmodan trängt fram vore det av glädje. Och av att jag hade blivit så rörd. Eller vad sägs om den här?
Enligt hemsidan ligger den på 14000. DOLLAR!! Det är ju trots allt en Ricky från Ralph Lauren. Kan någon säga emot mig när det gäller mig och Ralph Lauren? Nää, jag trodde inte det.

Gjorde ett test om vilken typ av jetsettare jag är. Av de fyra olika typerna man kunde bli fick jag samma poäng på tre. Vad betyder det? Att jag är lite av allt eller att jag inte är någon? Mitt jetsetar-liv är kanske på höjden när jag åker limousin till korvkiosken hemma i Eskilstuna. Who knows?

Modejournalisten Emma Ohlson skrev om ”Nyckleplaggen du bör äga”. Jag kan nöjt bekräfta att av tio punkter är 6 ½ redan avbockade. Den där halva är väsk-punkten. Jag har designer-väskor som sagt, men ingen ”it-väska”. Det kommer, det kommer… Men the LBD, rocken, pumpsen, kjolen hänger i garderoben, pumpsen står i skohyllan och smyckena ärvda av mormor ligger i tyckt förvar. Dock är det inga från Tiffany eller Cartier, men det har ändå ett högt värde. Emotionellt värde.

Dubai. Vem vill inte åka dit? Vem bjuder dit mig? Fick jag möjligheten att checka in här vore jag i himlen. Eller åtminstånde halvvägs dit. Förhoppningsvis tar även karln mig dit oxå. Tillsammans kanske vi verkligen når himlen.

Designerduon Dolce & Gabbana är ju verkligen heta. Varför är gay-killar så heta i allmänhet?

New York-guiden. Orkade tyvärr inte denna gång igenom hela. Många adresser kände jag mycket väl till. Har varit i vissa affärer både en och två gånger. Men jag kommer definitivt att spara guiden till nästa resa. Som jag planerar i mitt huvud. Att se Abercrombie & Fitch i denna guide gjorde mig jätteglad. Det är inte ofta svenska magasin skriver om dem. På gott och ont. Så här skrev de om dem;
”Har man någon gång längtat efter att få se hur ett tempel rest till ära över den ungdom som klär sig i khakibyxor och t-shirts - vallfärda hit! Detta är märkets alldeles nybyggda flaggskeppbutik för den som vill klä sig sportigt och ledigt.”


Jaja, jag vet att alla dessa materiella saker egentligen inte gör mig lycklig. Jag tackade trots allt nej till mammas erbjudande, mellan raderna, till en ny Gucci-väska i Rom. Jag hade inte skrattat mer idag med den på armen, även om det hade varit skoj. Men ändå är det väldigt trevligt att en mörk och regnig onsdagskväll gå igenom ett magasin som detta och få drömma sig bor. Man måste ju ha en plan om man en dag skulle ha mer pengar att göra av med än vad som vore klokt. Även om det kanske inte är en handväska för hundra papp eller en klocka för 350 000 kr. En vacker dag är kanske lyx endast en champagne-fylla i Troppan. Hope no!

Inga kommentarer: